אופטימיזציה למנועי חיפוש (SEO) הוא תהליך של שיפור הנראות של אתר אינטרנט או דף אינטרנט במנועי חיפוש באמצעים טבעיים ללא תשלום בדרך כלל. זהו תהליך בשלבי קידום אתרים התהליך נחשב אורגני ובאמצעים כגון אלגוריתמים מותאמים לתוצאות החיפוש ככל שהם בדירוג גבוה יותר בדף תוצאות החיפוש.
המשמעות הינה שהאתר מופיע בתדירות גבוהה יותר ברשימת תוצאות החיפוש. זה קידום אתרים. רצוי מאוד לתת על נושא זה דגש רחב יותר בעת פיתוח אתר האינטרנט.
מנוע החיפוש מתייחס לSEO גם כדי לכוון סוגים שונים של חיפוש, כולל חיפוש תמונות, חיפוש מקומי, חיפוש וידאו,חיפוש אקדמיים וחיפוש חדשות ספציפיים לתעשייה.
כמו אסטרטגיית שיווק באינטרנט, SEO רואה איך מנועי החיפוש עובדים ומה שאנשים מחפשים, בנוסף, את מונחי החיפוש בפועל המוקלדים לתוך מנועי החיפוש. מנועי החיפוש המועדפים על ידי קהל היעד שלהם, ושם תיבנה התחרות האמיתית לכל ביטוי חיפוש בעת ביצוע קידום אתרים.
אופטימיזציה של אתר אינטרנט עשויה להיות כרוכה בעריכת התוכן של האתר כבר בעת תהליך פיתוח אתר האינטרנט ו-HTML הקשורים לקידוד האתר. הדבר הנוסף, להגדיל את הרלוונטיות של האתר במילות מפתח ספציפיות וכדי להסיר חסמים לפעילות האינדקס של מנוע החיפוש המיועד. קידום אתרים יבוצע בעיקר ובפשטות ע"י הגדלת מספר הקישורים הנכנסים, או קישורים יוצאים מה שמעיד על פופולריות האתר בעיני מנוע החיפוש ועל איכות הקישורים כ"המלצות" על האתר.
ראשי תיבות של "SEO" הם אופטימיזציה במנועי חיפוש, מונח שאומץ על ידי תעשייה של יועצים אשר כיוונו לבצע אופטימיזציה של פרויקטים מטעם הלקוחות, ועל ידי עובדים לבצע שירותי קידום אתרים in-house למנועי חיפוש ספציפיים מהמובילים כגון גוגל, יאהו ובינג. SEO ניתן להשמה כבר בעת פיתוח אתר האינטרנט ושימת דגשים נכונים בעת כתיבת הקוד לאתר.
רבים ממקדמי האתרים היום הינם פרילנסרים ועשויים להציע שירותי קידום וSEO כשירות עצמאי או כחלק ממסע שיווק רחב יותר. בגלל ש SEO אפקטיבי עשוי לדרוש שינויים בקוד מקור, כחלק מהאופטימיזציה של האתר, שלעיתים תכופות נדרש עדכון על מנת להתאים את נקודת ההתחלה של האתר לקראת תהליך הקידום למצב אופטימלי, ה-HTML של האתר ותוכן האתר יהוו חלק מטקטיקותSEO שיוכנסו לתכני האתר.